Alla inlägg den 11 juni 2009

Av Anders Månsson - 11 juni 2009 23:22

Inatt kom jag tillbaka/hem till Greenwich. Det känns faktiskt som att komma hem; trots allt är det ju här jag bor och har mitt rum, och jag trivs verkligen i denna härliga stadsdel. Det kommer säkert att vara mycket vemodigt att lämna stället om ett par veckor, men samtidigt blir det skönt att komma hem och umgås med alla. Blandade känslor, verkligen.


Resan tillbaka var dryg: från Sundsvall blev det istället för tåg buss till Hudiksvall då en kabel grävts av. I Hudik blev det en timmes väntan på övriga resenärer, som tur är hade jag bokat ett sent flyg. Flyget från Skavsta till Stansted blev lite sent, och dessutom tog det en evighet att vänta på bagaget. Följaktligen missade jag tunnelbanetåget så det blev ett par bussbyten innan man var på plats. Idag har jag mest sovit samt uppdaterat mig på allt man missat i nyhetsväg osv genom att man inte har haft tillgång till internet på en vecka – allvarliga problem minsann....


Det blir dock inte mycket ro; ikväll ska jag återigen se Anvil, som spelar på Underworld. Få se om man lyckas hinna köpa nån t-shirt den här gången. Och imorron bitti tar jag bussen till mellersta England; ska för första gången besöka Download (före detta Monsters Of Rock) Festival i Donington. Det ser jag verkligen fram emot, även om det kanske är lite väl mycket rock n’ roll för tillfället. Men med band som Mötley Crue, Faith No More, Korn, Slipknot, Marilyn Manson, Anvil, Down, Def Leppard, Journey, Whitesnake, ZZ Top, Tesla, Sabbat med många flera blir det säkerligen trevligt.


På grund av detta schema så hinner jag nu inte skriva någon utförlig rapport från Sweden Rock Festival. Men sammantaget var det förstås fyra oerhört gemytliga dagar, även om vädret inte var det bästa (svinkallt på kvällarna samt regn på fredagskvällen) och jag inte var i absolut toppform (var lite lätt sliten redan när jag kom på festivalen efter idogt öldrickande och bristfällig sömn). Det var kul att träffa alla, mitt rese/boendesällskap, alla andra kompisar samt andra bekanta man stötte på. Angående banden så är det väl dessa utropstecken jag just nu kommer på: Over The Rainbow, Rage, Candlemass, Twisted Sister, Demon, Riot, Journey, Electric Boys.


Tyvärr var jag inte alltid så strukturerad i mitt bandtittande i år. Det blir ju lätt mycket party på dylika tillställningar, i sällskap med likasinnade, vilket kan gå för långt emellanåt. Fredagen var värst, då regnet gjorde att jag helt sonika förskansade mig backstage. Träffade då på skribentkollega Martin B, som tog intiativ till Jägershots. Härefter blev det som blev (jävligt kul att träffas dock Martin, bra intiativ, det är jag som inte kan sluta när jag får upp ångan:) Minnet av Foreigners framträdande är lite diffust, och sedan gjorde fortsatt intag plus distraktion från två damer att jag missade såväl Motörhead som In Flames. Bedrövligt.


På lördagen var jag halvdöd så då var det bara att ta det lugnt, vilket inte var någon nackdel. Riot var jävligt bra men jag var så sliten att jag inte orkade se hela giget. Journey var så klart en höjdpunkt, även jag personligen blev mer berörd förra gången de spelade på festivalen, 2006. Det var i alla fall en ynnest att beskåda mina tjusiga kompanjoner framme vid scenen, fröken Byström och fröken Stegberger, leva sig in i de högklassiga kompositionerna som bjöds; speciellt den senare donnan röjde runt som en virvelvind.


Något som var jävligt roligt i år var att närvara på några presskonferenser, vilket jag glömde av förra året. Fick höra underhållande kommentarer från herrarna i Over The Rainbow, Journey, Heaven and Hell samt Motörhead. Backstage stötte jag i år inte på några större kändisar; det var mest svenska rockers som befann sig där. Berömde i alla fall en väldigt full Leif Edling (Candlemass) för en bra spelning, och surrade även lite med Mikael S och Anders i Dark Tranquillity – kul att se dom igen, kanontrevliga snubbar. Det blev bra sent såväl på torsdagen och fredagen, så att man blev sliten och gick in i vägen har man ju sig själv att skylla. På Download blir det lugnare, även av ekonomiska skäl. Återkommer med rapport därifrån om nån vecka.

Ovido - Quiz & Flashcards