Direktlänk till inlägg 19 november 2007

Konserthelg

Av Anders Månsson - 19 november 2007 02:17

Den gångna helgen dominerades inte oväntat av konsertbesök. Jag borde väl egentligen ha prioriterat skolarbetet vilket ter sig väldigt ansträngande för tillfället, men vad gör man när det är intressanta spelningar stup i kvarten...


I fredags följde jag med min tyskalärare och hans polare på ett par pints, däribland till Greenwich Union, som brygger sin egen öl; mycket välsmakande. Tyskaläraren är minsann metalfan, han ville följa med på Black Crusade (Machine Head, Arch Enemy m fl) nästa söndag:)


På lördagen drog jag till Camden för att beskåda den hederliga tyska thrashplutonen Destruction. De spelade på The Underworld, ett lite sjabbigt men ack så charmigt ställe. Efter täta besök i baren anslöt jag till metalheadsen framför scenen och headbangade loss till intensiva versioner av låtar som Mad Butcher och Invincible Force. Destruction gjorde sin grej ; rak, aggressiv thrash metal framfört med passion och engagemang. En kanonspelning, pure and simple. Onslaught var förband, och ett imponerande sådant; de gjorde en energisk spelning fylld av såväl gamla klassiker som ypperligt fungerande material från nya skivan Killing Peace. Båda banden uppskattade publikresponsen, och detta var verkligen en skön metalafton med likasinnade anhängare. För att citera Onslaughts slagdänga (vilket faktiskt sångaren Sy Keeler, så träffande gjorde): Metal Forces!


På söndagen styrde jag skutan till Astoria för att se Magnum. Eftersom inte alla tunnelbanelinjer var i bruk p g a reparationer (vilket sker lite då och då, lite drygt när man måste ta buss istället - tunnelbana är mycket smidigare, fast buss är i och för sig billigare), fick jag gå i spöregnet från Bond Street till Tottenham Court Road. Det kvittade dock när man skulle se ett av sina absoluta favoritband. Detta var heller ingen vanlig spelning: 1988 års Wings of Heaven skulle framföras i sin helhet. I kön träffade jag ett glatt par från Norge som rest hit enkomt för denna begivenhet. Dom bjöd på ett par öl vilket jag inte tackade nej till. Den första halvan av konserten bestod av en blandning av stående inslag som Vigilante och Kingdom of Madness samt en del nya låtar. Det var inte oväntat de gamla låtarna som fick mest gensvar. Bob Catley var rolig att skåda som vanligt med sina speciella scengester.

Efter en paus framfördes så Wings Of Heaven från start till slut. Mästerverk som Wild Swan och Don't Wake the Lion var höjdpunkter. Även om detta inte var det bästa Magnumgiget jag sett - den där riktiga magin infann sig sällan, publiken var lite seg - så fick man som vanligt tårar i ögonen under vissa musikaliska partier. Konserten spelades in för en kommande liveplatta dessutom.


Nu är det seriöst skolarbete som gäller denna vecka, har två arbeten som ska vara inlämnade på fredag. Jag brukar ofta ha problem att göra klart saker i god tid så man känner lite stress nu men samtidigt kan det vara bra med lite press så man tar sig an uppgifterna. Tiden går för övrigt oerhört snabbt, det är ganska hektiskt men en upplevelse samtidigt.


Nedan är ett par bilder från lördagen. Som bekant är jag ingen mästerfotograf, har inte tagit mig tid att lära mig digitalkameran ingående än efter ett år...En bild är på mig och norrmannen (frugan hans var bra packad och försvann stup i kvarten, haha), och den är suddig (en tysk som var ännu sämre än mig på att fota) men det syns ju att jag lever och frodas åtminstone:)

 
 
Ingen bild

Tommy

21 november 2007 22:25

Jävlar vad konserter du går på! Mycket skön läsning som vanligt. Välskrivet och utförligt. Mycket kul att följa, och hoppas att arbetet förflyter ok också efter all denna dekadens mellan varven. :) Jag höjer en väl kyld pint till din ära här uppe i norr.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Månsson - 9 april 2010 20:03

Precis som sist jag skrev ett inlägg – vilket var längesen – så är anledningen främst att jag ska till London igen, vilket gör att jag vill plita ner lite om den senaste vistelsen i staden, för att på så sätt ”hålla efter” i b...

Av Anders Månsson - 17 februari 2010 12:05

Nu var det återigen pinsamt länge sedan jag skrev något här, men förutom lathet finns det en naturlig orsak. Dagen efter Nile-konserten lämnade jag nämligen London. Jag ville hem lagom till jul för att vila upp mig lite varför jag hade bokat en hemre...

Av Anders Månsson - 29 december 2009 19:09

Min sista konsert på denna senaste London-sejour bevittnade jag för exakt två veckor sedan; det var amerikanska dödsmetallarna Nile som uppträdde på Scala vid Kings Cross. Scala är ett av de mindre spelställena i London och tillika ett jag inte besök...

Av Anders Månsson - 15 december 2009 17:14

Söndagens stormatch i Premier League, Liverpool-Arse, hade jag sett fram emot länge. Dels på grund av underhållningen en sån match erbjuder, men också för att det var en viktig match i och med att Liverpool kunde klättra ett par placeringar tack vare...

Av Anders Månsson - 14 december 2009 01:34

På fredag kväll begav jag mig norrut till The Forum för att se ett gig med The Quireboys. Dessa engelsmän har under cirka två decennier bjudit på en ytterst välsmakande kompott av rock ´n roll, hårdrock och bluesrock. 1990 kom debuten ”A Bit Of...

Ovido - Quiz & Flashcards