Alla inlägg den 12 mars 2008

Av Anders Månsson - 12 mars 2008 01:39

Föga överraskande finner jag pubkulturen här i England ytterst angenäm. Då tiden flyger iväg i ett anmärkningsvärt högt tempo har jag den sista tiden helt sonika börjat trappa upp antalet pubbesök. I helgen var det dock meningen att jag skulle ta det lugnt, av ekonomiska och studiemässiga skäl. Denna föresats lyckades dock inte riktigt, men istället blev det en trevlig kväll på lördagen. Therese föreslog en utemiddag för vårt svenska gäng. Således infann sig Therese, jag, Zandra, Elena och Christian (Micke hade förhinder) på den spanska restaurangen San Miguel. Där intog vi en dyr, tämligen mikroskopisk maträtt vilken sköljdes ned med Sangria (plus öl för min del förstås). Här kom vi fram till att en pubrunda med ett par för oss nya ställen skulle vara en lysande idé.


Första anhalten var Rose Crown. Efter att ha slagit oss ner med diverse drycker utbrister Therese: "det här är ju ett gayställe". Och ja, efter att ha förflyttat koncentrationen från ölen till omgivningen kunde man snart konstatera att så var fallet. Inget som helst fel eller underligt med det förstås; detta klientel måste ju få ha sitt eget hak också; men lite kul ändå, haha. Nästa stopp blev Plume of Feathers, vilket var en klassisk, gammaldags, engelsk pub med rikligt ölutbud. Tyske Mark, som anslutit på vägen, bjöd även på gammal whisky, cheers! Vid det här laget hade klockan dragit iväg varför vi fann det bäst att bege oss in till mer bekanta marker i centrala Greenwich igen. Först The Gipsy Moth, en populär pub belägen vid Themsen. När klockan ringde och det var stängningsdags här gick jag, Christian och Mark vidare till Bar du Musee, ett annat ställe där det brukar vara mycket folk. Ingen fylla värd att tala om infann sig, men sammantaget en gemytlig, avslappnad lördagkväll.


På senare tid har jag och Christian anslutit oss till Stefan, Sara (båda svenskar som gick samma program som oss förra året och sedan stannade kvar i Greenwich) och de andra i deras "gäng"(Simon, Serena m fl) som har som tradition att ta några glas på måndag kväll. Dessa kvällar inleds alltid på Weatherspoons, en restaurang/pub med ett stort utbud av mat o dryck till humana priser. Denna måndag var inget undantag, ett par pints o drinkar intogs på Weatherspoons innan vi gick vidare till Desperados, ett mexikanskt hak med tapas, cocktails o dylika ting. Stämningen var på topp, men ingen större fylla nu heller.


Samtidigt som det förtärs rusdrycker lite titt som tätt håller jag igång genom att springa två gånger i veckan. Efter kvällens (tisdagens) runda begav jag mig till Auctioneers för att se på Inter-Liverpool. Stabil insats av de röda igen; Inter hade ett par vassa chanser (kvalificerade räddningar av Reina) i inledningen, men sedan kändes det ganska säkert. Efter Torres mål (den mannen är glödhet för närvarande, vilken anfallare!) var ju spänningen över. Blir intressant att se kvartsfinallottningen på fredag nu. Det blir väl Chelsea som vanligt, och följaktligen vinst som vanligt, eller hur PA?:) Imorron bitti (onsdag morron alltså) ska jag beställa biljetter till Fulham-Liverpool som spelas 19/4. Bara att hoppas att man lyckas få plåtar...

Ovido - Quiz & Flashcards