Alla inlägg den 9 januari 2009

Av Anders Månsson - 9 januari 2009 21:13

I måndags kom jag tillbaka till metropolen London. Det var emellertid med lite vemod jag lämnade Kramfors. De dryga tre veckorna innehöll många roliga upptåg – blev tätt mellan festerna minsann – med alla vänner. Sådant uppskattar man desto mer när man varit ifrån hemstaden en tid. Samtidigt var det en aning hektiskt vilket gick ut över studerandet: fylla, bakfylla, jobb och annat gjorde att det blev en ren röra i skallen vilket gjorde att man inte fick mycket uppsatsskrivande gjort. Men detta dilemma var man förberedd på, och det var som sagt ett mycket gemytligt jullov med mycket tokerier – inte sällan iscensatta av mig själv, som ju tämligen lätt rycks med när det är goa riff och drycker av diverse slag med i bilden... 


Nu känns det i alla fall bra att befinna sig här igen; hur det än är så har ju detta lilla kyffe blivit ett andra hem för mig. Dessutom är ju Greenwich en fantastiskt trevlig stadsdel, trots att det är kallt och rått för tillfället. Angående uppsatserna så lyckades jag slutföra dem precis före deadline under rejäl tidspress, men resultatet blev nog hyfsat tror jag. Känns hur som helst underbart att kunna slappna av ett tag nu. Ikväll ska jag och ett par av grannarna gå på studentkåren för att se ett band som innehåller två kompisar, Aaron och Tom. De spelar vad jag förstår nån form av rock/pop. Imorgon ska jag förmodligen bege mig till Islington för att se Edguy. Det var ett tag sen jag såg dem och nya skivan är inte alls pjåkig, men även förbanden gör att jag verkligen vill beskåda tillställningen: svenska sensationen H.E.A.T och Andre Matos, känd som ex-sångare i Angra samt som gästvokalist för Tobias Sammets Avantasia. 


Något som dessutom gör att det känns bra att vara tillbaka i London är det digra utbudet. Satt häromdagen och fyllde i almanackan med diverse evenemang; främst konserter men även ett par fotbollsmatcher; jag ämnar bevista i år. Det blev ett program som sannerligen ser lockande ut. En kommande spelning fick jag höra talas om först igår: Testament ska den 25 mars i Islington under en enstaka, speciellt arrangerad konsert spela de två första, klassiska plattorna! Jag höll på att ramla av stolen när jag läste om den; bokade snabbt som ögat en biljett till något som lär bli en thrashfest av sällan skådat slag för att inte tala om en prövning för nacke och lever – lika bra att börja träna snart. 


Igår blev det även klart med en resa till Wales och Swansea, där jag 6 februari ska sammanstråla med två fotbolls- och ölkonnässörer från Kramfors vid namn Sjölund och Samuelsson. Mötet Swansea-Ipswich är det centrala med trippen, men jag har också stora kulturella förväntningar av annat slag.Bara det att på sin födelsedag (8 februari) kunna få vakna upp bakis och jävlig och beställa en välgörande pint och en flottig English breakfast kommer att bli en höjdare. Ser verkligen fram emot detta.  

Ovido - Quiz & Flashcards