Alla inlägg den 25 januari 2009

Av Anders Månsson - 25 januari 2009 23:35

Idag var jag och grannen Christina på puben och såg Liverpool-Everton, det andra derbymötet på sex dagar. Även denna holmgång slutade 1-1. Medan Pool dominerade vad gäller bollinnehav och målchanser så försvarade sig Everton starkt och de är verkligen ett svårt lag att möta. Returmöte således – allt annat än idealiskt med tanke på att The Reds’ spelprogram redan innehåller täta och tuffa matcher. Annars har denna helg varit ganska lugn för egen del. I fredags tog jag och Nisse en sedvanlig pubrunda, men nu var det han som blev på lyset – han hade dock grundat rejält till skillnad från mig ska sägas.


Anledningen till min relativa återhållsamhet var att jag hade vikt lördagen till en skivrunda i centrala London. Jag har sedan många år en fabläss för skivsamlande; här åsyftar jag främst inte nya releaser utan plattor av diverse slag som släpptes tillbaka i tiden. När jag var yngre samlade jag på Metallica, och fick ihop en massiv samling innan jag ville lägga mer fokus och riksdaler på hårdrocks/metalskivor överlag så att säga. Har även många skivor med grupper som Megadeth och Magnum för att nämna ett par, det är favoritgrupper som dessa som jag koncentrerat mig mest på (Paradise Lost och Sepultura kan väl också nämnas som samlarobjekt). Men framförallt älskar jag att utöka samlingen av vinylalbum från 70- och 80-talet, med mer eller mindre kända orkestrar. Det har blivit många skivmässor genom åren, att gå på sådana är en av mina favoritsysselsättningar.


När jag kom till London sa jag dock till mig själv att jag bör hålla mig ifrån skivaffärer som erbjuder second hand-plattor, dels pga ekonomin men även för att det kan bli knepigt att frakta hem en bunt vinylplattor. Denna målsättning har jag lyckats bra med. Ja i och för sig blev det några inköp i Dover förra våren där jag hittade ett riktigt guldställe, och jag har väl besökt Music and Video Exchange här i Greenwich några gånger också... Nu kunde jag emellertid inte hålla mig längre, jag var tvungen att kolla in skivaffärerna i centrum.  Jag inledde med Music and Video Exchange i Notting Hill, en cool butik med tre våningar. Här slog jag till på tre vinyler: Come And Get It med Whitesnake; Days Of No Trust med Magnum, maxi på vit vinyl; samt Mary Jane, bildsingel med Megadeth. Totalt utlägg: 8,30 pund (Magnum-maxin kostade 30 pence, ett jättefynd!). Jag gick för övrigt även en runda längs Portobello Road med dess berömda marknad men det var alldeles för fullsmockat med folk för att kunna existera där någon längre tid. Klart är att Notting Hill annars är ett väldigt fint område, charmigt.


Tog således tunnelbanan tillbaka till Tottenham Court Road. Här gick jag först på Zavvi, den stora kedjan som förr gick under namnet Virgin Megastore. Det är för tillfället stor utförsäljning där – fattar det som att de ska lägga ner faktiskt. 25 % på alla skivor var det, men då skivorna där från början är rätt dyra så var det inte värt att plocka en näve. Det blev nu bara två limiterade utgåvor: Children of Bodoms Blooddrunk med bonusskiva; samt Amon Amarths Twillight of the Thunder God med bonus-dvd i en tjusig förpackning. 19,48 pund, bra affär. Dessa två höjdarskivor har jag förut bara ”haft på datorn” (att ha en skiva på datorn är ju inte detsamma som att ”ha” en skiva, så att säga).


Härnäst styrde jag skutan mot Berwick Street, en känd skivgata. Vid det här laget var jag dock en smula sliten efter all trängsel och jakt, varför ett ölstopp var ett måste. Jag satte mig med en pint på The Green Man – lustigt nog är jag bra säker på att det var denna pub som vårat Kramforsgäng bevistade år 2002, när vi var i stan för mötet Arse-Liverpool. Music and Video Exchange på denna gata lyckades jag inte lokalisera, men däremot två andra affärer. På den andra, Revival Records, hittade jag en svår sak: Riots debut Rock City på lp för 7 pund, bara att slå till. Här nedan kan omslaget till detta vax beskådas – något som rekommenderas tack vare det minst sagt tveksamma utseendet, komplett med Riots obegripligt fula maskot, jag vet faktiskt inte vad man ska kalla denna besynnerliga varelse.


Sammanfattningsvis blev det inte så många inköp denna lördag men jag är mycket tillfreds med vad jag hittade och det var dessutom kul att kolla in utbudet i London. Dock ska det sägas att jag inte har varit på upptäcksfärd i Camden än – där finns också ett par intressanta skivställen. Det blir definitivt fler skivrundor framöver. Dessvärre har jag även börjat besöka Ebay igen efter ett par års frånvaro; har redan budat in ett par plattor, billiga visserligen men många bäckar små, man får hålla koll på slantarna (vilket jag faktiskt brukar vara bra på trots allt). Och varför avstå något som är så kul – kan ju med fördel jämföras med öldrickning bland annat:)

Ovido - Quiz & Flashcards