Alla inlägg den 2 oktober 2007

Av Anders Månsson - 2 oktober 2007 00:14

Då så, nu har jag äntligen fått till något som jag har planerat ett tag: en blogg som beskriver mitt studieår i London. Jag tänkte helt enkelt att det kan vara en bra idé. Dels kan det vara kul att titta tillbaka i framtiden och se vad man upplevde och gjorde; dels kanske någon är intresserad att se hur jag spenderar mina dagar i denna pubstinna metropol.

Efter lite googlande fastnade jag för denna blogg, bloggagratis.se. Det verkar inte alltför komplicerat vid en första anblick, så jag ska försöka skriva inlägg och ladda upp bilder med jämna mellanrum.

Eftersom det tog en vecka innan jag fick internet på mitt gigantiska rum så kör jag nedan en sammanfattning fram till dags dato:

Lördag 22/9: Anlände till Heathrow på eftermiddagen, var jäkligt varmt faktiskt (vädret har överlag varit fint här, kring 17-18 grader – oväntat). Meet and greet av universitetet, taxi till boendet med en galet körande indier, snabbinstallering på rummet, mycket förvirring,  ett par pints på studentkåren.

Söndag: Utgjordes till största delen av en tripp till Ikea för inköp av diverse nödvändigheter.

Måndag: Lite sightseeing. Vi var bland annat en sväng till Notting Hill, där var det behändigt som man säg hemme.

Tisdag: Information på universitetet, och en liten rundtur på detsamma. Tjusiga byggnader får man säga,  ligger fint vid Themsen. Inte för inte som det är världsarv. På kvällen tog jag ett par öl med mina floormates, schyssta människor från spridda delar av världen.

Onsdag: Registering på universitetet. En upplevelse det också. Man kan ju konstatera att vi har hunnit lite längre i Sverige när det gäller effektivitet och byråkrati. På kvällen blev det pubrunda, lite fylla men kontroll på läget.

Torsdag: Shakespearepjäsen The Merchant of Venice på The Globe, en anrik teater. Var mitt första riktiga teaterbesök, och jag måste säga att det var underhållande, även om man var lite seg efter onsdagen; handligen gick mig förbi, men en upplevelse trots allt. For sedan till Piccadilly och Virgin Megastore för inköp av nya Arch Enemy-plattan samt jakt på datorhögtalare (ej framgångsrik tyvärr).

Fredag:  Kort information på universitetet (kan även dementera myten om att det endast existerar fula fruntimmer i England, finns tvärtom guldkorn allestädes), tvätt av kläder, en liten pubrunda.

Lördag: Tog en (lång) promenad till Charlton, köpte ett par datorhögtalare som visade sig vara synnerligen veka för metalspisning, tog en titt på Charlton Athletics arena (ämnar se nån match med dem, lokala laget här i Greenwich). Ett par pints på puben beskådandes Birmingham-Man Utd, solotripp på kvällen till Soho(fullständigt packat med folk) för att kolla in metalpuben Crobar - tiny but cosy.

Söndag: Promenad till Charlton för att lämna igen datorhögtalare, shopping av nödvändigheter(tyvärr hade alla andra även bestämt sig för att söndagshandla tydligen - var knökat med folk).

Måndag: Lugn dag, spöregn ute (nu känner man igen bilden av England). Restaurangbesök (blivit mycket såna nu i början, finns trots allt några ställen som har hyfsat vettiga priser), snabbköpsbesök. På kvällen till puben för att se Tottenham-Aston Villa över ett par pints (ja va fan, det hör till helt enkelt). Matchen slutade 4-4, blev nästan slagsmål på slutet mellan hetlevrade supportrar på puben, haha!


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards