Direktlänk till inlägg 7 maj 2008

Lord Nelson

Av Anders Månsson - 7 maj 2008 01:55

Som jag skrev tidigare så är det lugnt på konsertfronten denna månad för min del. Inga mer fotbollsmatcher blir det heller, så det händer inte mycket spännande för närvarande. Försöker även snåla så gott det går för att ha pengar kvar till kommande evenemang. Ölandet får man också dra ner på, inte minst för att kunna lägga fokus på slutproven - det första är i morgon, tyska, får se hur det går. Har ingen motivation att tokplugga för proven; ser fram emot att slutföra terminen nu. Ska dock göra mitt bästa; jag har fått riktigt bra betyg på alla kursarbeten (uppsatser o dylikt), så det vore givetvis kul - och nödvändigt för att inte sänka de sammanlagda betygen, även om jag kommer att klara mig i vilket fall - att lyckas bra även på proven.


Efter det sista provet är genomfört har jag för avsikt att utforska London ytterligare de två sista veckorna, och då inte huvudsakligen konsertarenor, fotbollsarenor samt pubar som varit fallet hitills. British Museum, Imperial War Museum, Covent Garden och St Paul's Cathedral är några av de sevärdheter som jag funderar på att se.


I lördags gjorde i alla fall jag och Christian en visit till National Maritime Museum. Det ligger granne med vårt studentboende så det var på tiden. Det som framförallt tilldrog sig vår nyfikenhet var den gamle sjöfararen och nationalhjälten Lord Nelson, eller rättare sagt den uniform i vilken han stupade under slaget om Trafalgar 1805. Hans rock med det synliga kulhålet vid axeln samt övriga kläder och tillhörigheter finns för beskådan i en stor monter. Vi fick även lära oss att hans sista ord, efter att precis blivit informerad om att han lett sin flotta till seger, var: "Thank God! I have done my duty". Respect, old chap.


Annars är det riktigt sommarväder här nu; varmt och skönt. Låg i parken idag och pluggade lite. Fullsmockat med folk, liksom i hela Greenwich, har det börjat bli. Det är väldigt mycket turister som beger sig hit; man hör alla möjliga slags språk på gatorna. Så är ju fallet i London överhuvudtaget, men Greenwich tillhör säkerligen de delar som lockar mest turister. Och det är ju naturligt, med tanke på hur fint det är här. Greenwich är klassat som världsarv.


Till helgen blir det spännande att följa upplösningen i Premier League. Det vore en skräll om inte Manchester United bärgade guldet igen; man möter ju Wigan som nu har klarat nytt kontrakt. Desto mer gastkramande lär bottenstriden bli. Det var kul att Fulham greppade sista halmstråt och besegrade Birmingham.  Som jag skrivit tidigare vill jag gärna ha kvar Fulham i högsta ligan, mest på grund av att Craven Cottage erbjuder ett bra alternativ för att se Premier League-fotboll, på flera sätt. Vid vinst i slutomgången klarar de sig kvar - det vore en stor bedrift. The Whites möter Portsmouth borta - i vanliga fall en väldigt tuff uppgift, men förhoppningsvis, och troligen, har de redan börjat fundera på sitt deltagande i FA-cupfinalen.


Det var också glädjande att se Liverpool avsluta hemmasäsongen med seger och bra spel. Fernando Torres; vilken debutsäsong! Jag hyste aldrig några tvivel på att han skulle bli ett jättetillskott i Liverpool. Visserligen var han inte på topp på slutet av sin sejour i Atletico, men hans kapacitet gick inte att ta miste på. Framförallt är han en väldigt komplett anfallare: han är snabb, stark, teknisk, bra i luften och har ett vasst skott. En giftig avslutare är han bevisligen också, men det som mer än något annat imponerat på mig under säsongen är hans villighet att jobba stenhårt för laget. Att många före detta spelare jämfört honom med Ian Rush, som också förutom att ösa in mål även jobbade outtröttligt, är inget dåligt betyg.

Det tråkiga är att det behövs fler storköp utöver Torres för att Liverpool ska kunna utmana om ligatiteln. Till skillnad från Chelsea och United finns dock inte en bottenlös pengakista att ösa ur. Något som först måste redas ut är den rent katastrofala soppan kring ägarfrågan. Med tanke på allt strul som varit runt klubben har Benitez och spelarna gjort en beundransvärd insats. Tyvärr är det inget som media och s k experter har förmåga/vilja att inse.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Månsson - 9 april 2010 20:03

Precis som sist jag skrev ett inlägg – vilket var längesen – så är anledningen främst att jag ska till London igen, vilket gör att jag vill plita ner lite om den senaste vistelsen i staden, för att på så sätt ”hålla efter” i b...

Av Anders Månsson - 17 februari 2010 12:05

Nu var det återigen pinsamt länge sedan jag skrev något här, men förutom lathet finns det en naturlig orsak. Dagen efter Nile-konserten lämnade jag nämligen London. Jag ville hem lagom till jul för att vila upp mig lite varför jag hade bokat en hemre...

Av Anders Månsson - 29 december 2009 19:09

Min sista konsert på denna senaste London-sejour bevittnade jag för exakt två veckor sedan; det var amerikanska dödsmetallarna Nile som uppträdde på Scala vid Kings Cross. Scala är ett av de mindre spelställena i London och tillika ett jag inte besök...

Av Anders Månsson - 15 december 2009 17:14

Söndagens stormatch i Premier League, Liverpool-Arse, hade jag sett fram emot länge. Dels på grund av underhållningen en sån match erbjuder, men också för att det var en viktig match i och med att Liverpool kunde klättra ett par placeringar tack vare...

Av Anders Månsson - 14 december 2009 01:34

På fredag kväll begav jag mig norrut till The Forum för att se ett gig med The Quireboys. Dessa engelsmän har under cirka två decennier bjudit på en ytterst välsmakande kompott av rock ´n roll, hårdrock och bluesrock. 1990 kom debuten ”A Bit Of...

Ovido - Quiz & Flashcards