Alla inlägg den 12 februari 2008

Av Anders Månsson - 12 februari 2008 03:18

Den gångna helgen tog sin början med en liten pubrunda på fredag kväll här i Greenwich. Jag, Micke och Christian inledde med ett par kalla på Charles Dickens gamla stampub Trafalgar, behändigt belägen vid Themsen. Man längtar redan till dess att uteplatsen där smälls upp (liksom de på andra pubar), lär ju vara gemytligt värre att sitta i solen och dricka öl där:) Besöket på Trafalgar följdes av att vi tog rygg på lite vänner från Devonport House till en pub i Deptford, en kvart bort till fots. Blev några pints där med, men ingen större fylla. Surrade för övrigt med ett stort original till skotte, tydligen ett välkänt ansikte på den puben, förstod inget av vad han sa - skotska är inte lätt att greppa.


På lördagen begav jag mig till Camden för Dark Tranquilitys spelning på Barfly. Min bekante roadie Biffen hade schysst nog pratat med keyboardisten Martin som fixade in mig på gästlistan. Dessutom hade jag hört mig för om möjligheten att få ställa några frågor till bandet för journalistkursen jag läser. Efter ett tag kom Martin ut, och han föreslog att jag skulle slå följe med honom till en intilliggande pub där sångaren Mikael redan satt och vattnade strupen inför giget. Jag var inte sen att beställa in ett par pints heller, och det blev en trevlig pratstund med en ytterst jordnära frontman, liksom vänner till bandet (bl a Mikaels bror Fredrik) som var på besök.

Vi gick även ut på gatan och såg på håll den stora brand som hade startat ett par kvarter bort ett tag tidigare. Det såg väldigt illa ut, enorma lågor, och så här i efterhand står det klart att det var delar av Camden Market som blev totalförstörda. Denna marknad är ett av Londons största turistmål, uppemot 100000 besökare varje helg, så detta var ett hårt slag mot Camden, för att inte tala om affärsidkarna på marknaden.


När jag slutligen äntrade Barfly så stod det klart att det skulle bli en intim spelning, stället var riktigt litet, har för mig nån sa att kapaciteten låg på 200 besökare. Såna spelningar är å andra sidan kul som omväxling (vilket Mikael sa att han uppskattade med denna lilla brittiska turné), och resultatet blev en sån där härlig känsla av förbrödring band och åskadare emellan - båda befann sig i ett svettigt lyckorus, gott så! Göteborgarna hade nu också längre speltid till sitt förfogande jämfört med när jag såg dem senast så det bjöds på såväl gammalt som nytt. Ljudet var dock inte optimalt i denna skobox till lokal.

Efter spelningen blev det ännu mer öldrickande - vi svenskar kan ju sånt, om man säger så - och mingel med bandet och deras vänner, anhöriga och fans, alla uteslutande genomtrevliga. Tack för ölen Martin (och Jägern, Fredrik:). Det omfattande alkoholintaget gör att minnet av slutet av kvällen/natten sviker, men jag kom uppenbarligen hem till slut, vilket måste betecknas som en bedrift/ren tur. Har nåt minne av att jag hade väldiga svårigheter att fokusera på vad som stod på tidtabellen på busshållplatserna , haha. Yrade runt ett tag sökande efter rätt hållplats, det minns jag, så har för mig att jag fick fråga ett antal busschafförer för att hitta rätt. På söndagen var man allt annat än människa, men det får man ta. A fun night had by all. Batteriet i kameran var tyvärr urladdat, så jag bifogar en annan bild nedan (från http://flickr.com/photos/tags/lastfm%3Aevent%3D428963/) som får illustrera den ömsesidiga trivselfaktorn på Barfly.


På tisdag spelar Danko Jones på ett mindre ställe; hade möjlighet att komma in på gästlistan även då, men jag tror att jag får skippa den spelningen. Måste komma igång med att skriva ett arbete till Migrationkursen nu, har varit lite lat den sista tiden. Och nästa konsert är ändå redan på lördag: Dropkick Murphys på Brixton Academy - blir nog ös som vanligt.


Ovido - Quiz & Flashcards