Alla inlägg den 4 april 2008

Av Anders Månsson - 4 april 2008 16:34

Denna vecka har jag via post mottagit två nya plattor; "Wings of Heaven Live" med Magnum samt "Inflikted" med Cavalera Conspiracy. Den förstnämnda är kul att ha eftersom den delvis är inspelad under konserten på Astoria II i november, på vilken jag närvarade. Dessutom innehåller den ju förstås en massa njutbar musik, däribland alla spår från albumet som gett skivan dess titel. Bröderna Cavaleras återförening på skiva har jag sett fram emot länge, och visst är det är det härligt att höra Max grymma röst i samspel med Igors trumrens igen, även om låtmaterialet inte var alldeles lysande. Nu är det bara att hoppas på en framtida återförening av Sepultura. Max har i intervjuer varit väldigt öppen för en sådan, och den skulle frambringa stort jubel från mig.


Annars blir det inte så många skivinköp nu, p g a begränsade ekonomiska resurser. Nästa inköp blir Testaments nya anstränging, plus förmodligen Whitesnakes dito. Därför laddar jag nu ner ganska mycket musik, mer än tidigare då man ändå köpte ett par plattor i månaden. Eftersom det kommer mycket bra skivor man vill höra så kan man ju inte låta bli att ladda ner dem när de dessutom är så pass lättillgängliga på internet. Men jag inser åtmintone, i motsats till ett alarmerande stort antal människor, att det är jävligt fel, både i ett lagligt och moraliskt hänseende.  Man blir lika häpen varje gång när man ser folk som anser att musik - och filmer osv med för den delen - ska vara gratis. Det svenska "partiet" Piratpartiet ska vi bara inte prata om....de kan vara bland den dummaste skara människor som existerat.

Om artister, låtskrivare med flera aktörer inte får betalt för sitt arbete/sin produkt får de det givetvis svårare att få verksamheten att gå runt. Att spela in skivor är väldigt kostsamt, och tidskrävande; att inte då få någon lön för mödan kan ju inte vara särskilt roligt. Man måste ju komma ihåg att många band och artister försörjer sig på sin musik, det är ju faktiskt ett arbete för dem, om än mer underhållande kanske. Jag ser ganska ofta band som i intervjuer beklagar sig över sin allt annat än positiva situation, även etablerade såna. En sån som Lemmy i Motörhead, till exempel, har starkt kritiserat nedladdning, men eftersom han är en levande legend så slipper han ju att bli påhoppad av de som finner det otänkbart (ofta yngre som aldrig nånsin köpt en skiva) att man ska behöva betala för musik.


Läste för ett par dar sen en intervju med Tom G. Warrior från Celtic Frost/Hellhammer, han uttryckte sig så här(från swedenrockmagazine.com): "Visst tycker jag att nedladdning utan att betala är att jämställa med stöld; man rippar banden på stålar. Det är som att gå till ett snabbköp, ta all mat från hyllorna, gå ut och sedan vänta sig att de har ny mat där följande dag. Jag tror inte att något metal-band blir rikt på vad det gör. Detta är undergroundmusik, så de pengar ett band tjänar är nödvändiga för att göra nästa album"


Om man bemödar sig att tänka efter, vilket många inte har kapacitet att göra tydligen, så är det ju som den gode Tom G. säger. En skiva är ju en produkt som kostar pengar att framställa lika väl som nån annan produkt. Som sagt, jag laddar ner musik själv, men köper även mycket skivor - förutom nu när man bor i denna groteskt dyra stad - och inser verkligen att det är fel när jag laddar ner en skiva. Denna utveckling är negativ för band och artister, och kommer att få konsekvenser för framtiden; förstår man inte det måste man vara synnerligen befriad från intelligens.


Nåja, det blir svårt att komma till nån lösning på detta problem. Nu ska jag äta innan jag drar och ser Kamelot i Islington. Har sett dem en gång på Sweden Rock Festival, men blir nog ännu bättre inomhus, förhoppningsvis. Har egentligen alldeles för mycket skolarbete för tillfället, men en fredagkväll med kvalitativ metal kunde jag bara inte motstå, cheers!

Ovido - Quiz & Flashcards