Alla inlägg den 13 april 2008

Av Anders Månsson - 13 april 2008 02:11

Något sen begav jag mig på fredagen mot Tottenham Court Road för ännu en efterlängtad begivenhet: Ace Frehley på The Astoria. Förband var kultiga sleazerockarna Tigertailz (hade ingen aning om detta, hade inte sett nån info angående öppningsakt) men tyvärr hann jag bara se 3 låtar. De öste på bra i alla fall, och frontmannen Kim Hooker uttryckte sin stora begeistring över att agera förband åt en av sina idoler.


Det var första gången jag var på The Astoria (såg tidigare Magnum på den intilliggande Astoria 2, en mindre lokal), och jag blev minst sagt imponerad. De kan verkligen bygga sina rockarenor i England. Stället består av två våningar, och barer finns det många av. På övervåningen, varifrån man hade suverän sikt, fanns såväl ståplatser som sittplatser (med tillhörande bord), och längst upp en stor bar. Splendid.


Stämningen var hög när introt till huvudattraktionen gick igång, och jublet stort när Ace lufsade in på scenen. Den legendariske gitarristen var sig lik med sina gitarrposer, sin lite sävliga, avslappnade stil samt sin humor. Jag hade gåshud och ett leende på läpparna; denne lirare är en av mina största favoriter, sannolikt en av de coolaste rockarna någonsin. En kul grej var en dvärg som åkte över kravallstaketet. Ace tog in honom på scenen två gånger och var märkbart road av det: "where is the midget?" Hans band utgjordes av yngre, hungriga förmågor som gav järnet. Bra musiker också, alla bistod med sång då och då, bland annat när den gode Ace missade att han skulle sjunga vid ett par tillfällen:) Högt, tungt (Parasite, wow!), hårt och tight var det, och publiken var högljudd. Hade för avsikt att ta mig fram mot scenen efter några låtar, men på nedre plan var det fullständigt packat med folk så jag återvände snart till övervåningen.


Spelningen inkluderade såväl låtar från Aces soloplattor som Kissklassiker. Dessa låtar spelades (tror att detta stämmer, hittade setlistan på internet): Rip It Out / Hard Times / Parasite / Snowblind / I Want You (ett kort stycke) / Rock Soldiers / Breakout / Shot Full of Rock / Medley (Torpedo Girl, Speedin' Back To My Baby, Five Card Stud, and Trouble Walkin') / Into The Void / Strange Ways / 2000 Man/ New York Groove / Stranger In A Strangeland / Shock Me / Rocket Ride  Extranummer:  Deuce / Love Her All I Can / Love Gun / Cold Gin / Black Diamond outro


Efter att ha redogjort för setlistan behöver jag nog knappast tillägga att detta var en väldigt gemytlig fredagkväll... Intog en avslutande pint på metalklubben Inteprid Fox. Var tvungen att vara pigg på lördagen. Måste komma igång med uppsatsskrivandet nu, tiden rinner iväg. Skolarbetet har gått lite trögt denna termin; det har varit svårt att bibehålla samma motivation. Har dock fått riktigt bra betyg hitills så det är bara att kämpa på ett tag till så går det nog fint. Men det är ju allehanda evenemang som distraherar (högst angenäma problem dock) - som Down imorron, söndag, på Brixton Academy. Blir säkerligen en riktigt bra konsert det också.

Ovido - Quiz & Flashcards