Alla inlägg den 26 april 2008

Av Anders Månsson - 26 april 2008 16:25

Har nyss kommit tillbaka från puben där jag såg Chelsea-Manchester United. Hemmalaget vann med 2-1, inget glädjande resultat personligen då jag hellre ser att United vinner ligan - det tror jag dock att de kommer att göra ändå med tanke på att de har West Ham och Wigan kvar att möta. Satt på uteserveringen och drack ett par pints, underbart. Det var riktigt gemytligt här idag, rena sommarvärmen.

Ikväll bär det av mot Brixton igen för turnépaketet som går under namnet Defenders Of The Faith. Uppställningen består av två av mina favoritband; Arch Enemy och Opeth; samt Devildriver och 3 Inches Of Blood. Imorgon är det konsertdags igen; den tyska heavy metal-institutionen Rage spelar på The Underworld.


Denna potentiella kanonhelg är väldigt efterlängtad. Igår lämnade jag in min sista uppsats, så nu är allt kursarbete avklarat; det är nu "bara" slutproven i maj som återstår. Det känns helt klart som en stor lättnad att slippa tänka på pressande deadlines. De senaste veckorna har varit mastiga, och den här uppsatsen skrev jag på två dar; det gick vägen till slut även om det var stressigt.


Den gångna veckan bjöd också på en dramatisk Champions League-semi mellan Liverpool och Chelsea. Riises olyckliga självmål - sånt händer tyvärr - gör nu att möjligheten till avancemang minskar, men chansen finns ju fortfarande. Ett mål för Liverpool, vilket förstås är ett måste, ger The Reds fördel igen, men känns som om 1-1 är ett resultat man kan hoppas på; Chelsea är ju grymt starka på hemmaplan.

Angående det första mötet råder det i alla fall ingen tvekan om att Liverpool var det bättre laget, frånsett inledande 20 minuterna då Chelsea var riktigt bra. Jag anser att ett bra sätt att bedöma vilket lag som är närmast segern i en fotbollsmatch är att titta på antalet klara målchanser. I denna match gjorde inte Reina en enda räddning medan Cech stod för tre kvalificerade räddningar. Följaktligen är det väl fullständigt solklart att om något lag skulle ha vunnit matchen var det Liverpool, oavsett vad Avram Grant och kompani sa efteråt. Men nu är det som det är; den chockartade kvitteringen ändrar förutsättningarna tämligen radikalt. Ärligt talat har jag en känsla av att det tyvärr kan vara Chelsea tur denna gång; såna här jämna möten som utkämpats mellan lagen de senaste säsongerna jämnar ofta ut sig. Förhoppningsvis lyckas Liverpool igen med att eliminera Chelsea, men det krävs i så fall en storartad insats på onsdag.

Utgången av den andra semifinalen; Manchester United-Barcelona; blir också intressant att följa. Jag har sällan sett ett mer defensivt inriktat lag än Uniteds på Nou Camp - Barcelona kunde inte tränga igenom den massiva försvarsmuren - men de lyckades ju med sitt mål att få 0-0 så de är ju favoriter nu. Med tanke på Barcas offensiva slagstyrka får man dock se upp; ett mål av spanjorerna gör läget svårare. 



Ovido - Quiz & Flashcards