Direktlänk till inlägg 15 mars 2009

Nightwish i Brixton

Av Anders Månsson - 15 mars 2009 02:53

I onsdag begav jag mig i sydvästlig riktning mot Brixton, där Nightwish skulle ge en föreställning på Brixton Academy, numera med det officiella namnet O2 Academy Brixton. Det var första gången sedan april förra året jag bevittnade en konsert på denna klassiska arena – det har fallit sig så att det inte utspelat sig något av större intresse där på senare tid för egen del. När jag hämtat ut min biljett och skulle ta en plats i kön till insläppet fick jag gå i stort sett runt hela byggnaden; tyvärr var det en väldig skara som liksom jag var sen. Då var man ganska irriterad, men som tur var rörde sig kön i ett bra tempo. Inte desto mindre innebar detta att jag missade första hälften av Pains set. Det jag hann se, inklusive nummer som Follow Me och Shut Your Mouth, lät bra men jag tyckte att törstige galenpannan Peter Tägtgren med manskap kunde ha visat lite mer engagemang. De fick i alla fall ett bra mottagande. 


Det hade gjorts stor sak av att detta var det sista framträdandet för Nightwish i Storbritannien under turnén för Dark Passion Play, och konserten var inte oväntat slutsåld. Nämnda album höll jag som ett av de absolut bästa under 2007, och eftersom jag heller inte sett bandet med Anette Olzon bakom mikrofonen – svenskan ersatte som bekant Tarja Turunen inför inspelningen av sagda alster – såg jag fram emot kvällen. Nu infriades inte mina förväntningar riktigt. Den storslagna, dramatiska och vackra musiken framfördes ju fläckfritt och showen i sig var sevärd, med en rejäl dos pyroteknik och konfettiregn, men trots att det tar emot att säga det föll det hela en aning på fröken Olzon. Jag gillar verkligen hennes sång på Dark Passion Play och föredrar helt klart henne framför Tarja, vars operettstämma kunde bli rätt enerverande ibland, men lik förbannat sjunker det äldre materialet något när inte sången framförs som på skivorna.  


Givetvis kan man inte begära att Anette ska förmå att kopiera Turunens oerhört krävande sångstil, och hon sjunger sålunda de gamla låtarna lägre och mer konventionellt. Dock tycker jag att hon fegade på många ställen, och inte bara på de äldre numren utan faktiskt även på de hon själv sjungit in på skiva. Men vad vet jag, det kan kanske också vara så att hon höll igen för att det här var den första spelningen på den nuvarande turnén. I tillägg till detta syns det att hon ännu inte vuxit in i rollen som frontfigur i bandet fullt ut. Hon ser bra ut och har viss utstrålning, men kunde ta för sig mer på scenen, hon ger nästan ett lite blygt intryck stundtals. Man kan ju dock ha förståelse för att det är inte är världens lättaste uppgift att ta steget från en anonym tillvaro till ett av de för tillfället största hårdrocksbanden i Europa.   


Nu lät förstås sången fortfarande bra, men den kan vara klart bättre än så här, det står helt klart. Dessutom saknades flera godbitar i setlistan, som var omstuvad jämfört med tidigare. Med detta sagt så bjöds det på flertalet njutbara nummer. En höjdpunkt var den akustiska The Islander – väldigt, väldigt snyggt. Måste också nämna Ghost Love Score, ett superbt, varierat stycke. Publikresponsen var hur som helst massiv, och jag blir inte förvånad om Nightwish när de nästa gång kommer till London spelar på en än större arena. Deras musik är synnerligen engagerande och tämligen unik och attraherar därför en stor och varierad publik. Detta kunde jag själv notera från min sittplats på andra våningen – jag bokade biljett för sent för att få ståplats, men det var faktiskt skönt att sitta för en gångs skull, även om det ju är bättre drag och stämning nere på golvet. En gemytlig kväll, trots några minusfaktorer. Följande repertoar bjöd Nightwish på:

 

7 Days To The Wolves

Dead To The World

The Siren

Amaranth

Romanticide

Dead Boy’s Poem/Walking In The Air

Sahara

Nemo

The Islander

The Poet And The Pendulum

Dark Chest Of Wonders

The Escapist

 

Extranummer:

Ghost Love Score

Wish I Had An Angel

 

 
 
Metallbibliotekarien

Metallbibliotekarien

18 mars 2009 14:43

Tycker precis som du att Nightwish på platta med Olzon funkar helt ok. Framför "Amaranth" som har en hänsynslöst bra refräng som jag hade svårt att göra mig oberoende av faktiskt. Men, det är som du skriver, nåt ofullständigt med bandet live, något som jag i alla fall tillskriver Olzons ganska okarismatiska scennärvaro. Så på det sättet funkade Tarja bättre. Nu är jag inget fan av bandet, men jag undrar om inte en hel del fans undrar vad som har hänt med bandet efter det att Olzon kom med.

http://www.metallbibliotekarien.blogspot.com

 
Ingen bild

Mozzy

18 mars 2009 18:00

Exakt, det blir lite knepigt med de gamla låtarna live, jag tycker ändå att hon ska kunna tolka dem bättre. Scennärvaron är inte den bästa som du säger, än i alla fall. Angående fansens åsikt har jag ingen koll alls. Senaste skivan var ju framgångsrik och hon sjöng ju kanon där, men live blir det ju en annan femma.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Månsson - 9 april 2010 20:03

Precis som sist jag skrev ett inlägg – vilket var längesen – så är anledningen främst att jag ska till London igen, vilket gör att jag vill plita ner lite om den senaste vistelsen i staden, för att på så sätt ”hålla efter” i b...

Av Anders Månsson - 17 februari 2010 12:05

Nu var det återigen pinsamt länge sedan jag skrev något här, men förutom lathet finns det en naturlig orsak. Dagen efter Nile-konserten lämnade jag nämligen London. Jag ville hem lagom till jul för att vila upp mig lite varför jag hade bokat en hemre...

Av Anders Månsson - 29 december 2009 19:09

Min sista konsert på denna senaste London-sejour bevittnade jag för exakt två veckor sedan; det var amerikanska dödsmetallarna Nile som uppträdde på Scala vid Kings Cross. Scala är ett av de mindre spelställena i London och tillika ett jag inte besök...

Av Anders Månsson - 15 december 2009 17:14

Söndagens stormatch i Premier League, Liverpool-Arse, hade jag sett fram emot länge. Dels på grund av underhållningen en sån match erbjuder, men också för att det var en viktig match i och med att Liverpool kunde klättra ett par placeringar tack vare...

Av Anders Månsson - 14 december 2009 01:34

På fredag kväll begav jag mig norrut till The Forum för att se ett gig med The Quireboys. Dessa engelsmän har under cirka två decennier bjudit på en ytterst välsmakande kompott av rock ´n roll, hårdrock och bluesrock. 1990 kom debuten ”A Bit Of...

Ovido - Quiz & Flashcards